Equinor valgte Chili til å lage 3D-animert film

Chili vant filmoppdraget i skarp konkurranse med aktører fra hele landet. Nå kan vi endelig lansere resultatet fra denne spennende og prestisjefylte jobben.

Den 3D-animerte filmen viser hvordan undervannsoperasjoner på store havdyp i Norskehavet og Barentshavet kan se ut i fremtiden. Filmen ble første gang vist under olje- og energimessa i Stavanger.

– Oppdraget har vært en godt bevart hemmelighet, og det er en glede å få dele nyheten, sier vår prosjektleder Trygve Selmer.

Chili har laget mange filmer for noen av de største selskapene i landet, men dette er det største filmprosjektet vi har gjennomført.

Christian Dramsdahl, Subsea-ingeniør i Underwater Intervention Drone Team hos Equinor, sier de tenker nytt for å gjøre undervannsoperasjonene mer effektive, rimeligere, med mindre utslipp og samtidig eliminere faren for arbeidsulykker under operasjonene.

I dag skjer operasjonene med skip og en kabelstyrt undervannsrobot ROV, (Remotely Operated Vehicle). Det er en kostbar operasjon med mange folk i arbeid. Underwater Intervention Drone Team hos Equinor er en egen avdeling med rundt 30 personer, som holder til i Harstad, Bergen, Oslo og Stavanger, og som kun jobber med å utvikle ny droneteknologi.3D-animasjonen som Chili har laget er veldig viktig i arbeidet med å forklare hva de snakker om.

Industrikoordinator Vegard Amdal Stensen i Equinor sier Chili er en forholdsvis ny leverandør for dem, men at de ble imponert av det arbeidet Chili gjorde ved en tidligere anledning på Johan Castberg.

– Til Johan Castberg leverte de en virtuell 3D modell, digitalisert arbeidsmiljøplakat og materiell til bruk for skoler og messer.

Dramsdahl og Stensen skryter av mentaliteten og kreativiteten hos Chili, og signaliserer at de kunne tenke seg å fortsette samarbeidet.

– Til denne 3D-animasjonen har vi fått med alt vi har bedt om, og ikke minst har prosessen vært veldig bra. De utmerket seg både på kreativitet og var veldig løsningsorienterte. Det er et sterkt fagmiljø i Harstad, sier de.

Mediaoppslag om oppdraget:

– Du trenger ikke reise til New York, Singapore eller Oslo for å finne folk som kan dette iHarstad, 08.09.24

Harstadbedrift laget film til flere hundre tusen kroner for Equinor Harstad Tidende, 04.09.24