Chili har hjulpet Visit Harstad ved å gjøre det enklere for cruiserederiene i Miami å velge Harstad som destinasjon.
– Med innovative løsninger, utviklet sammen med den lokale leverandøren Chili, er det nå mulig for cruiserederiene å gjennomføre 360-graders digitale flyturer over Harstads havneområder og attraksjoner, sier Jan-Erik Kristoffersen i Visit Harstad til Harstad Tidende.
Digitale verktøy som innovasjon
– I fugleperspektiv kan man nå studere innseilingene til havnene, vurdere havnefasilitetene, se hvor turprogrammene til Trondenes, Røkenes, Keipen, Kasfjord og andre destinasjoner befinner seg i forhold til skipet. Kort sagt studere alle momenter av betydning for å vurdere Harstad som cruisedestinasjon, sier Kristoffersen.
Kristoffersen mener 360-løsningen er et digitalt verktøy som er den største innovasjonen innenfor salgsverktøy for selskapet på mange år.
– Det er fantastisk å få et så levende og intuitivt salgsverktøy, som bokstavelig talt vil sette Harstad på kartet i cruisesammenheng. Det jobbes allerede for å bruke teknologien videre for å hjelpe turister til å orientere seg i Harstad-regionen, og velge Harstad som feriested. Allerede kommende sommersesong skal også verktøyet kunne brukes av turister på Visit Harstads informasjonsplattform, sier Kristoffersen.
Vil du vite hva vi kan gjøre med 360-graders digitale løsninger for bedriften din?
Ta kontakt for en uforpliktende prat!
Harstad representert på verdens største cruisemesse
– Det blir gøy og spennende å presentere denne løsningen i Miami om en ukes tid, sier Lisbeth Hansen, produkt- og vertskapsansvarlig og havnesjef Ivar Hagenlund. Begge skal representere Harstad på verdens største cruisemesse.
I år er det meldt at seks cruiseskip kommer til Harstad. Første anløp er 10. juni.
Visit Harstad og Harstad Havn jobber i fellesskap mot et 30-talls cruiseanløp i året, med et tidsperspektiv på 3–5 år. Man jobber også aktivt for å få skip i riktig størrelse for byen, i forhold til antall passasjerer per skip.
– Dette er et fornuftig og bærekraftig mål for cruisesatsingen i Harstad, mener begge selskapene.
Les også: Nå kan du sende Live fra Instagram i Norge!
360-løsning – uendelige muligheter
Jan-Roger Eriksen, daglig leder i Chili Harstad, er veldig stolt over å kunne levere innovative løsninger.
– Vi gleder oss over at flere års utviklingsarbeid nå gir konkret nytte, også innenfor reiselivsnæringen. Vi ser frem til et spennende utviklingsarbeid videre sammen med Visit Harstad.
Løsningen som er levert betyr at beslutningstakere kan orientere seg i fugleperspektiv via menyer eller navigasjon på skjermen, og samtidig få opp stedspesifikk informasjon, zoome inn på objekter og bygninger.
– Når en maritim leder skal vurdere havneforholdene og velger et perspektiv over en av havnefasilitetene vil informasjon om den aktuelle havn komme opp i bildet med detaljer som lengde på kai, dybdeforhold, pullerter og annet av viktighet, sier Eriksen.
Målet er å vise nærheten til byens fasiliteter og sentrum, samt hvor langt fra skipet hovedattraksjonene befinner seg.
– Dette er nå mulig å studere på en enkel måte, og turprodukter kan studeres nærmere i en geografisk kontekst fra luften. Konkret informasjon om turprogrammer på Trondenes-halvøya vil kunne studeres direkte under den digitale «flyturen», sier Eriksen.