4 triks som får Instagram-algoritmene til å jobbe på lag med deg.

Hvis du er på Instagram har du kanskje lagt merke til at du ikke får like mange “likes” og kommentarer som du kanskje fikk for noen år siden? Det er fordi Instagram i 2014, etter å ha blitt kjøpt opp av Facebook, gikk fra å ha kronologisk bildefeed til algoritmestyrt bildefeed.

Tanken var at alminnelige brukere skulle få mer innhold basert på hva de faktisk liker – ikke hva som er lagt ut sist. For deg som merkevarer/bedrift, eller du som forsøker å øke ditt personlige antall følgere, betyr det i de aller fleste tilfeller en nedgang i engasjement.

Så, hvordan sørge for at du får engasjementet og synligheten du fortjener? Her er et par triks som kanskje kan gi deg et dytt i riktig retning.

1. Invester i en proff fotograf – eller lær deg å ta gode bilder

Du har sikkert hørt regla før: “Godt innhold selger”. Instagram er et visuelt medie, derfor er gode bilder og/eller video avgjørende for at folk skal følge deg, eller i det hele tatt gidde å høre på hva du har å si.

Green fields in the Faroe Islands 🌱 @undiscover.io

Et innlegg delt av Espen Hatleskog – From Norway (@pilotviking)

Nordmannen @pilotviking er et godt eksempel på en som har gjort det riktig når det kommer til kvalitet på innholdet sitt.

2. Bruk Instagram Stories

Instagram Stories er stort sett likt som Snapchats Mystory, hvis du er kjent med det. Instagram skiller seg derimot ut med å tilby flere måter å bli oppdaget av “nytt publikum”** på.

Ved å for eksempel:

  • bruke lokasjonstagg (geotag)
  • relevante hashtags
  • eller dele andres bilder i din story

kan du bli sett og oppdaget av potensielt veldig mange.

Instagram Stories er også en fin mulighet til å skape engasjement hos de som følger deg, for eksempel ved å stille spørsmål eller legge til en meningsmåling (poll).

3. Bruk Live Video

Hvis du ikke har noe imot å være foran kameraet er Live Video en fantastisk mulighet til å nå ut til de som følger deg på en rask måte. Følgerne vil få en varsel om at du er Live, og vil ha mulighet til å klikke seg rett inn på sendingen din. Her kan du oppmuntre seere til å stille spørsmål.

4. Hold en konkurranse

Konkurranser er gull verdt engasjementsmessig – hvis det gjøres riktig! Algoritmene påvirkes av engasjement, så for å oppnå mer bør du oppfordre til det også.

Eksempler på konkurransekriterier som kan skaper engasjement:

  • Krav om å tagge en venn i kommentarfeltet (lov på Instagram, i motsetning til Facebook). OBS: Det er derimot ikke lov til å be brukeren tagge seg selv i bildet, eller feilaktig tagge noen andre.
  • Krav om å dele noe under en kampanjehashtag.
  • Krav om å like, kommentere eller dele bildet.

 

@keepfit_no har fått godt engasjement på denne konkurransen.

 

Du kan lese mer om Instagrams konkurranseregler her

 

*bildefeed: Den rekkefølgen du ser bilder i når du blar gjennom innlegg fra de du følger.
**folk som ikke følger deg fra før av/oppdager deg for første gang.

 


 

Har du spørsmål om Instagram eller noe annet når det kommer til sosiale medier? Ta kontakt med Lisa for en uforpliktende prat.

 

2 thoughts on “Ta tilbake engasjementet ditt på Instagram

  1. Pingback: Sosiale medier i august oppsummert

  2. Pingback: «Det er kulturen som er sjefen!» ⎮ Lederkonferansen i Harstad

Comments are closed.

Pin It on Pinterest

Share This