På nyåret i 2017 kom Harstad Folkehøgskole til oss med en utfordring. De ønsket å øke antall søkere og styrke skolens kommunikasjon, både når det kom til sosiale medier, web og visuell identitet.

Ett år senere har Harstad Folkehøgskole sett en økning med nesten 100 % for kommende skoleår!

«Skolen er allerede halvfull og enkelte linjer begynner snart med venteliste på inntaket.» skriver Harstad Tidende om saken fra mars 2018.

– Det er ingen tvil om at tilbudet er ettertraktet blant 19-åringer, sier rektor Erlend Welander, ved Harstad Folkehøgskole i en pressemelding onsdag.

«Aldri før har det vært mer populært å gå på folkehøgskole! Stadig flere bestemmer seg tidlig for å søke skoleplass, og allerede har rundt 4700 elever på landsbasis takket ja til en plass neste høst. Det er like høyt tall som fjorårets rekord.» skriver Harstad Tidende.

harstad-folkehøgskole-vokser
Faksimile: Harstad Tidende.

Veien til suksess

Det første Chili bidro med i denne prosessen var å arrangere en workshop for å finne verdigrunnlaget til skolen, og forankre målene for satsningen.

I prosessen kom vi frem til kommunikasjonsverdien: «Bedre selvtillit gjennom gode opplevelser og variert fagtilbud», som er skolens «mantra» i all kommunikasjon. I tillegg la vi grunnlaget for hvordan skolen kan avsette et tydeligere avtrykk i digitale kanaler. Og virkemidlene, spesielt i sosiale medier, har satt skolen på det nasjonale kartet.

Som en naturlig konsekvens for å få et tydeligere utrykk, har det også blitt utviklet en ny hjemmeside og nytt presentasjonsmateriell. Den nye hjemmesiden gir også større fleksibilitet for lærerne som kan tilpasse linjebeskrivelsene, slik at de holdes oppdatert og er tilpasset trendene blant ungdom. I tillegg inneholder sidene en 360-graders virtuell visning av skolens fasiliteter og nærområde.

For å forsterke synligheten ytterligere er også søkeordannnonsering (AdWords) en nyttig del av satsningen.

Avslutningsvis ønsker vi å berømme rektor og de ansatte på Harstad Folkehøgskole. Deres vilje til endringer og store engasjement har vært et meget viktig bidrag til suksessen.

Har du en utfordring til oss? Ta kontakt for en uforpliktende prat


Team på prosjektet:

Prosjektleder: Trygve Selmer

Design og utvikling: Aaron Gregg

Tekstforfatting og sosiale medier: Lisa Skaar Næss

VR og utvikling: Knut Gaasvik

One thought on “Suksesshistorie: Harstad folkehøgskole

  1. Pingback: Sosiale medier i august oppsummert

Comments are closed.

Pin It on Pinterest

Share This