Vil du bli bedre på Instagram? Da bør du fortsette å lese.
Ved utgangen av fjerde kvartal 2018 var det litt under 2,2 millioner nordmenn som brukte Instagram. Dette er en nedgang på to prosent siden forrige måling.
Bruksfrekvensen har stabilisert seg etter flere perioder med økning. 62 % av alle nordmenn over 18 år med profil bruker Instagram hver dag.
Men, er ikke organisk rekkevidde på Instagram dødt?
Mange kreatører på Instagram mener at organisk rekkevidde (ikke-betalt rekkevidde) fungerer dårligere enn tidligere, men det er bare fordi hvordan innholdet indekseres er endret. For oss betyr dette i praksis bare at vi må tenke nytt, eller re-tenke.
1# Video er innholds-kongen
Ifølge Mention sin rapport «Instagram Engagement Report 2018», er det video som genererer flest «likes», og 46 % av alle kommentarene på mer enn 115 millioner Instagram-poster kom på videoinnhold. Bare pass på når du lager video-innhold at det ikke blir for langt. Husk at folk har «dårlig tid» på sosiale medier.
2# Tagg, tagg, tagg
Rapporten viser også at brukere som tagger andre brukere i relevant innhold (gjerne samarbeidsposter o.l.), genererer gjennomsnittlig 0,5 til 1 ny like per tagg.
Du kan tagge:
- Personer som er med på posten.
- Samarbeidspartnere.
- Noen vi vil skal se posten. F.eks. hvis du skriver en anmeldelse av en bok, så kan du tagge forfatter, forlag osv.
Ha i bakhodet at når det kommer til hashtags, så trenger du ikke sprenge grensen (som forøvrig ligger på 30 hashtags). Rapporten viser at poster med 1–5 relevante hashtags fikk bedre engasjement enn poster med flere hashtags.
#3 Engasjer følgerne dine
Det høres kanskje litt generelt ut at du må engasjere følgerne dine for å få engasjement på Instagram, men det er faktisk også så enkelt. Skal noen gidde å engasjere seg i deg må du gi de en grunn til å engasjere seg.
Et bitteliten disclaimer: Dette gjelder selvfølgelig ikke kontoer med millioner av følgere, som f.eks. Beyoncé. Hun kan enkelt legge ut et bilde av lunsjen sin og få tusenvis av kommentarer.
For alle oss andre …
Still spørsmål til følgerne dine, snakk direkte til de, eller lær de noe nytt! Det er slik du lager innhold som engasjerer!
Rapporten viste også noe annet interessant: Det var ikke nødvendigvis kontoene med flest følgere som hadde høyest engasjement på postene sine. Kontoer med hundretusenvis av følgere laget gjerne mer generelt innhold, mens kontoer med færre følgere produserte mer målgruppefokusert innhold, som igjen førte til bedre respons hos publikum.
Det er noe å ta med seg videre.
Lykke til!