Du tror kanskje du får det til selv, men er det ikke andre ting du heller skulle ha gjort? Her er 3 gode grunner til å la en community manager hjelpe deg med økt synlighet og tilstedeværelse på sosiale medier.

1. Få hjelp med «stemmen din»

Sosiale medier er en perfekt måte for deg som bedrift å komme i kontakt med kundene dine på deres premisser og kanaler de selv velger. Og brukes kanalene riktig kan du potensielt nå mange, og i beste fall oppnå god organisk rekkevidde. I 2015 skrev Forbes at antall Business Pages på Facebook rundet 50 millioner, og mest sannsynlig har din egen bedrift en slik side. Kanskje har du også en Business Account på Instagram, en blogg, Snapchat- og Twitter-konto? Hvordan vedlikeholder du disse, og snakker du med samme stemme på samtlige? Eller har du kanskje ikke funnet bedriftens stemme? Dette er bare noe av det en community manager kan hjelpe deg med.

Les også: 3 enkle triks som gjør deg til en bedre Facebook-administrator

2. Få hjelp til å bygge kundeforhold – og opprettholde dem!

Et godt kundeforhold bygger på tillit, og for å skape tillit må man være tilstede. Det hjelper ikke å være tilgjengelig i en håndfull sosiale kanaler hvis kunden ikke får svar eller føler seg usynlig. Det er mye man får gjort selv, men ikke alt, og har du en jobb hvor du har andre oppgaver i løpet av en dag enn å følge med på sosiale medier bør du vurdere hjelp fra en community manager – som tross alt har dette som jobb. En av oppgavene til en community manager er å overvåke alle aktiviteter som gir en interaksjon, og svare fortløpende på disse. Har du i tillegg flere ulike kanaler blir behovet for overvåkning enda større. Har du valgt at din bedrift skal være tilgjengelig på Facebook forventer kunden svar, og det gjerne i løpet av maks ti minutter. Opplever de stillhet vil de få tilsvarende tanker om bedriften. Husk at alle sosiale kanaler representerer bedriften din utad!

Les også: Facebook Marketplace – det nye Finn.no?

3. Vær ballen

Det tar ikke lang tid før noe er «gammelt nytt» i sosial medier. Nyhetene skal være ferske, gjerne så rykende ferske at du brenner deg på tungen når du setter tennene i dem. Og det har flere ganger vist seg at aktualitet gjerne har en sammenheng med suksess – bare se hvordan byrået til Norwegian kastet seg på ballen da nyheten om at Brad Pitt og Angelina Jolie skulle skilles. Med teksten «Brad er singel», vekket PR-stuntet internasjonal oppsikt.

brad-er-singel-community manager
Foto: Skjermdump Facebook.

«PR-stuntet til Norwegian er vellykket i den forstand at den går som en farsott i sosiale medier. På den norske Facebook-siden til Norwegian har over 11.000 brukere likt reklamen, mens 2.240 brukere har delt posten.» skriver E24 om saken.

Med andre ord: å ha noen til å hjelpe deg med å være så aktuell som mulig kan absolutt lønne seg.

Har du spørsmål om community management, eller kunne du tenke deg å komme innom kontoret for å ta en prat om hva vi kan hjelpe deg med? Ikke nøl med å ta kontakt!

Pin It on Pinterest

Share This