Facebook Marketplace – det nye Finn.no? Finn.no frykter ikke konkurransen, men bør de det? Her er det du trenger å vite om Facebook Marketplace.

Facebook Marketplace er et kjøp- og salgsverktøy som skal gjøre det enkelt for deg å kjøpe og selge gjennom Facebook. Tjenesten har vært testet i over ett år, og vil la alle med en Facebook-profil over 18 år benytte seg av verktøyet. Marketplace er per dags dato lansert i USA, Storbritannia, Australia og New Zealand, og likner i funksjonalitet på vår egen Finn.no

– I Norge har Facebook tatt nakketak på oss

Det er kanskje ikke mange som husker det, men en variant av Facebook Marketplace ble først lansert allerede i 2007. Den gang da ble det aldri det helt store, noe som kan skyldes at funksjonen ikke var mobilvennlig.

I dag er potensialet mye større, og kjøp- og salgsgruppene er der allerede – markedet er faktisk enormt! Bare tenk over det: hvor mange kjøp- og salgsgrupper er du medlem i selv?

skjermbilde-2016-10-10-kl-13-16-04Ifølge director of product management, Mary Ku, er det globalt 450 millioner mennesker som månedlig besøker en kjøp- og salgsgruppe på Facebook. Potensialet er med andre ord kolossalt, og ekspertene har troen på tjenesten, ifølge Aftenposten.

– Med over tre millioner brukere bare i Norge har Facebook tatt nakketak på oss, og mange benytter allerede det sosiale mediet til å selge og kjøpe varer, sier Rektor Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania til Aftenposten.

Blindheim tror at når dette blir ytterligere satt i system, har Facebook med sin plattform og kunnskap om brukerne, alle forutsetninger for å lage et produkt som vil true de etablerte aktørene. 


Nytt ikon i mobilappen

Den nye Marketplace-funksjonen vil dukke opp som et handle-ikon nederst i Facebook-appen, og trykker du på dette vil du få opp bilder av gjenstander som er til salgs i nærheten av der du er eller bor. Ved å trykke på disse bildene får du opp mer informasjon om gjenstanden og selgeren.

Her er det du kan gjøre på Marketplace, ifølge Forbes:

  • Søk etter et spesifikk sted, eller søk etter kategori.
  • Se på gjenstanden til salgs (inkludert offentlig profilinformasjon av selger).
  • Send melding til selger.
  • Gi bud.
  • Arranger betaling og utlevering.
  • Lagre søk eller spesifikke ting.
  • Del salgsposter på Facebook.


Forbedringspotensialet i Facebook Marketplace

Etter å ha gått «live» med funksjonen flere steder i verden er det allerede dukket opp problemer som ifølge Forbes bør fikses:

«Despite the impressive functionality that comes from combining social networking with real-time sales, Facebook has a big problem with regards to control of what users are posting.»

skjermbilde-2016-10-10-kl-13-19-39Marketplace har blant annet opplevd trøbbel vedrørende salg av ulovlige gjenstander som narkotika, våpen og illegale dyr.

Flere som har fått muligheten til å bruke verktøyet savner også en funksjon hvor man kan «rate» selgere og kjøpere:

«That’s a huge issue and more concerning because ratings and reviews significantly sway conversion, especially in sales where two products are similar.»

Og skal vi tro Bazaarvoice, som skriver at så mye som 54 % av nettshoppere alltid leser selger- og produktanmeldelser før de kjøper noe, er forbedringspotensialet kjempestort – spesielt når det kommer til å øke forbrukertryggheten og -opplevelsen.

For øyeblikket mangler det også en god måte for folk å betale hverandre på inne i selve Marketplace-verktøyet, skriver Forbes i samme artikkel.

Les Forbes’ artikkel i sin helhet: What Needs Serious Fixing And Why Facebook Wants It To Work


Nordmenn selger for milliarder på Finn

I fjor la nordmenn ut verdier for 7,8 milliarder kroner på Finn-torget, skriver e24.

Hver uke blir det i gjennomsnitt lagt ut 100 000 annonser på Finn, og dette var en økning på rundt 40 prosent fra i fjor, skriver avisen.

Av de mest populære salgsartiklene finner du bildeler. Og i 2015 omhandlet så mye som 215 000 annonser salg av diverse deler til bil, dekk og felger. Det mest populære søkeordet var «sofa», etterfulgt av «iPhone 6» og «sykkel».

Medianprisen på varene som legges ut for salg er 500 kroner, og ifølge produktdirektør Laila Dalen er det de dyreste varene som går først.

– Produkter som er dyre å kjøpe nye er dem som er lettest å selge, gjerne ting som koster 1000 kroner og oppover, som komfyrer, vaskemaskiner og mobiltelefoner, sa Dalen under Finns pressetreff.

De vanskeligste tingene å kvitte seg med på Finn-torget er klær og hester, ifølge direktøren.

Det blir spennende å se når og hvis Facebook Markedplace kommer til Norge. Hva tror du? Har Finn noe å frykte?

 

Pin It on Pinterest

Share This