Tidligere i år skrev NHO en artikkel der de presenterte en viktig rapport fra SINTEF om fremtidens arbeidsliv. Rapporten viser med tydelighet at det er svært få som ikke vil bli berørt av endringene som de teknologiske nyvinningene bringer med seg. Vi i Chili Harstad har gode løsninger på hvordan disse truslene kan omgjøres til muligheter.

Artikkelen fra NHO, og link til nedlasting av rapporten fra SINTEF

Endringer oppleves ofte som trusler. Men om vi ser tilbake på historien, har de fleste endringer ført til forbedringer i samfunnet vårt. Opplevelsen av å stå midt i transformasjonen kan være smertefull, men underveis oppstår det også nye muligheter.

Vi mener det er viktig å adressere mulighetene så tidlig som mulig, selvsagt med analytisk tilnærming. Historien har jo vist oss at det heller ikke er formålstjenlig å være for tidlig ute.

Hva er årsaken til at vi kommer i en situasjon der våre vaner og forretningsprinsipper blir utfordret? Kan svaret være at vi har lett for å tro at det er det konkrete og fysiske rundt våre leveranser som er vårt viktigste konkurransefortrinn?

Ta for eksempel videoutleiebransjen, som i dag er erstattet av strømmetjenester som Netflix, HBO, SF, med flere. Bransjen var opprinnelig mer opptatt av DVD-plater og VHS-kassetter enn av filmen. Utviklingen viste med all tydelighet at det var innholdet som var viktigst for konsumentene. Musikkindustrien, som har gått gjennom samme transformasjon som videobransjen, var mer opptatt av de fysiske CD-platene enn selve musikken. Mediebransjen står midt i sin revolusjon. Det vil være en risiko for at enkelte kan velge å klamre seg til plattformen, med fare for å glemme at det er innholdet som vil være viktigst for de fleste leserne/seerne. Bankene har for lengst merket at behovet for skranketjenester nesten er borte. Vi i reklamebransjen vet at trykksaker kan kjøpes i lavkostland, og mange butikker har fått kjenne netthandelen på kroppen.

Eksemplene på bransjer og virksomheter som nylig har fått sin forretningsvirksomhet utfordret er vesentlig flere enn de nevnte, og i realiteten er heller ikke disruptiv innovasjon noe nytt. Tempoet og omfanget dette akselerer i, er derimot større enn noe vi har opplevd tidligere i historien.

Finnes det en universell og entydig løsning på disse endringene som utfordrer oss?

Ja, vi mener å ha et enkelt svar på hvordan utfordringene kan bli til nye muligheter!

Hva er min merverdi?

Løsningen, som er både enkel og vanskelig på samme tid, er at hver virksomhet må finne ut hvilke verdier de tilfører verdikjeden de er en del av.

Årsaken til at dette kan oppleves som vanskelig er at mange synes det er trygt «å klamre seg til» løsninger som gjerne er enkle både å definere og konkurranseutsette, som nevnt i eksemplene.

De som velger å avsette ressurser til arbeidet med å definere hva som virkelig gjør tilstedeværelsen til selskapet unik, og deretter våger å ta en posisjon basert på denne merverdien, vil stå mye sterkere når de blir utfordret.

Fortell om merverdien!

Den neste viktige oppgaven blir å sørge for at markedet forstår denne verdiøkningen. Dersom den var ukjent for selskapets ledelse og ansatte fra før, har den mest sannsynlig også vært utydelig for markedet.

For å få flere til å bli kjent med selskapets styrker, må det god markedskommunikasjon til. Det er bistand til denne markedskommunikasjonen vi i Chili har definert som vår styrke i verdikjeden. Vi bidrar naturligvis også med gode råd, tips og forslag til arbeidsprosesser til de som trenger hjelp til å sette ord på sine styrker.

Pin It on Pinterest

Share This