Instagram forsøker å ta enda et skritt nærmere e-handel ved å tilby merkevarer på plattformen å tagge produkter i et bilde som kan kjøpes.

Den 1. november inviterte bildeappen Instagram omlag 24 bedrifter til å prøve ut såkalte kjøpetaggs – klikkbare merkelapper som kan ”henges” på produkter som eventuelt måtte befinne seg i en bildepost. Amerikanske merkevarer som Kate Spade, J. Crew, Warby Parker og Macy’s var blant de første i prosjektet, skriver AdWeek.

Lagre kjøptaggs

Funksjonen er enda kun i en betafase, men hvis flere av testene er vellykkede tror James Quarles, ansvarlig for gruppen som jobber med inntjeningsmuligheter på Instagram, at muligheten også kan legges til rette på Instagrams Explore-funksjon. Et mål for fremtiden vil også være å la brukeren lagre innhold/produkter de liker, og komme tilbake for å kjøpe de senere, skriver Adweek.

Dette kan bli veldig interessant å følge med på, spesielt ettersom en undersøkelse Adweek refererer til, sier at kun 21 prosent av alle kjøpsbeslutninger tas samme dagen som de ble oppdaget. Hvis og når denne muligheten med interaktive ”kjøpstagger” kommer til Norge, blir det uansett interessant å se hvordan de blir tatt i bruk blant norske bedrifter.

instagram-lar.merkevarer-teste-kjoptaggs

Instagram lar merkevarer teste klikkbare kjøptaggs: GIF fra Adweek.

En av mange nylige oppdateringer

Tidligere i år introduserte Instagram en oppdatering som gikk rett i ”strupen” på Snapchat kalt Instagram Stories,og per oktober 2015 var det mulig for annonsører å annonsere på bildedelingstjenesten.

Ønsker du å vite mer om dine muligheter på Snapchat eller Instagram som bedrift? Ta kontakt med oss i dag!

Pin It on Pinterest

Share This