I 2016 kom vi opp med to ideer og konsepter som OBS Harstad ønsket å bli med på. Her ser du et lite utdrag av hva vi gjorde for dem gjennom kampanjeperioden på digitale og trykte medier.


Kunde:
OBS Harstad
Periode: Tre måneder (2016)
Utfordring: (todelt)

  • Styrke posisjonen i markedet på vegetar, økologisk og mat uten.
  • Få flere kunder i butikk i helgene og øke omsetningen.

Utfordring 1)
– Det skal være enkelt å velge …

Vi bryr oss i økende grad om hva vi spiser, og stadig flere ønsker å spise mer vegetarmat, velge økologiske varer, eller såkalte «mat uten»-produkter (glutenfritt o.l.). Med dette som innsikt, basert på tall fra egen undersøkelse, og tall fra SSB, utarbeidet vi en synlighetskampanje på digitale og trykte medier innenfor de tre matsegmentene.


Vi fant også ut at …

  • … folk vil gjerne velge økologisk, vegetar eller mat uten, men de vet ikke hvor de får tak i det.
  • … 78,13 % av respondentene ønsket å redusere kjøttforbruket sitt.
  • … 66,66 % sier at de gjør valg, enten små eller store, på bakgrunn av at dyra de spiser et produkt av skal ha hatt et verdig/godt liv.

(Kundeundersøkelse oktober 2016, Chili.)


Sosiale medier: Vi laget en detaljert kampanjeplan som strakte seg over forskjellige kanaler.

Kanaler:

Facebook, Instagram, butikk og avis.

Budskap:

«Det skal være enkelt å velge vegetar/mat uten/økologisk.»

Kampanjeelementer:

  • Vi opprettet en egen (og ledig) kampanjehashtag kalt #SåEnkelt.
  • Event – smaksprøver i butikk. Her fikk kunder komme å smake på samtlige vegetarprodukter i butikk.
  • Merking i butikk og merking av mat i hyller. Blant annet synliggjøring av vegetardisk (vippetass, plakat og merkelapp).


Vippetass: OBS har en blå profil til vanlig, men for å virkelig synliggjøre vegetarproduktene ordnet vi med egne matmerker.


Matmerk: En av plakatene over kjøledisken.

Utfordring 2)
– Barn og storhandel hører sammen

Alle med små barn, eller som har forsøkt å handle med små barn, vet hvor utfordrende det kan være å handle. Storhandelen gjøres derfor ofte i helgene, og i mange av tilfellene er det nok fordi man faktisk har tid til å bruke litt ekstra lang tid i matbutikken nettopp da. Vi utviklet derfor en idé om et samarbeid mellom OBS Harstad og Sam Lekeland, som er et innendørs lekeparadis. Hvorfor ikke kombinere handel med hygge?

Innsikt:

Det er ikke gøy å handle med små barn.

Problemstilling:

Hvordan få småbarnsfamilier til å ha “lyst” til å handle med småbarn?

Kanaler:

Facebook, Instagram, butikk og avis.

Budskap:

«Barn og storhandel hører sammen.»

Kampanjeelementer:

  • Klippekort (lojalitetsprogram med SAM Lekeland).
  • 10 x klippekort (premier som ble delt ut på Facebook).
  • Event i butikk – «Bli en Sam» med ansiktsmaling av unger o.l.
  • Merking i butikk: Synliggjøring av kampanjen (plakater og rollups).

 

Pin It on Pinterest

Share This