– Det norske nyhetsbyrået som første i Norden på plattformen.

De siste ukene har VGs Snapchat-redaksjon jobbet mot målstreken for å bli klar til lanseringen i dag, og annonsørene er med fra dag én, skriver fagpressenytt.

Vi har tatt en titt på VGs første dag på Snapchat, og kan melde om god variasjon. Fra latterkrampe med tvillingparet Marcus og Martinius, til fem løgner fra Trump, ulv i Østmarka, og Cecilia Brækhus som ikke bestod medisinsk test. Annonsørene (da vi gikk gjennom storyen) var BAMA og TINE Melk.

Usikker på hva Snapchat Discover er, scroll nederst i artikkelen for faktaboks.

snapchat-discover-vg
Foto: Skjermdumper fra dagens Discover-story fra VG.

Spennende å følge med

Det internasjonale kvinnemagasinet Cosmopolitan kunne i juni 2016 bekrefte at de hadde over 20 millioner visninger i måneden på sin Discover-kanal på Snapchat. I november 2016 uttalte strategidirektør, Thomas Manus Hønningstad, i VGTV at han tror inntektene vil overgå de fra Facebook og deres Instant Articles. Hvilke tall VG får å vise til vil tiden vise. Det vi vet er at det blir spennende å følge med på.

Har sin pris

Men det har kostet, og det ganske mye, om vi skal tro tallene fra CNBC. I februar 2016 kunne nyhetsbyrået melde om priser som startet på $750,000 for ”a one-day ad”. Disse prisene skal angivelig ha sunket noe, og er ifølge denne artikkelen på omlag $50,000 (cirka 436 000 NOK). Hva VG betaler for å være først i Norge – og Norden – på Snapchat Discovery vet vi ikke, men det er neppe gratis.

snapchat-discover-vg-2
Foto: Skjermdumper fra dagens Discover-story fra VG.

Eget snapteam

Totalt består snap-teamet til VG av seks personer – der én skal jobbe på kveldstid. De skal ta imot stoff fra alle redaksjonene i VG, men skal også produsere noe selv, forteller prosjektleder Mathias Jørgensen, som har jobbet med dette i snart åtte måneder.

Teamet, som består av Randi Elise Midtskog, Mathias Jørgensen, Kristoffer Kumar, Ole N. Olsen, Camilla Brække og Stian Bråthen, er alle journalister med bakgrunn fra VGTV. Den siste tiden har de hatt løpende dialog med Snapchat om hva som funker og ikke. Selv har Jørgensen vært i møter med den sosiale medier-giganten i New York for å lære mer om mulighetene, skriver Medier24.

– Discover-plattformen er utgavebasert. Vi kommer til å legge ut våre utgaver rundt klokken sju om morgenen. Plattformen er moderne, men publiseringsmåten er gammeldags og ligner en papiravis, hvor det ikke er lagt til rette for kontinuerlige oppdateringer, sier Jørgensen til Medier 24.

 

Dette er Snapchat Discover

  • Snapchat Discover er en nyhetstjeneste hvor merkevarer betaler for å publisere innholdet sitt (såkalt innholdsmarkedsføring). Det likner ganske mye på din egen snap-story, men har flere funksjoner for interaksjon, f.eks. gjennom videre lesing, (video)titting eller mulighet for å videresende innhold.
  • Du har mulighet til å abonnere på dine favorittkanaler.
  • Et lite utvalg av kjente merkevarer som er på Snapchat Discover:
  • MTV
  • BuzzFeed
  • Daily Mail
  • Cosmopolitan
  • People Magazine
  • National Geographic
  • (og per i dag, 23.01.17) VG

 

Vil du vite hva vi kan gjøre for deg på Snapchat? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat!

Pin It on Pinterest

Share This